Voeding en hardlopen

Tussen wat je eet en wat je prestaties zijn op sportief gebied bestaat uiteraard een verband. Toen ik voor het eerst ging hardlopen was ik al bewust bezig met wat ik daarvoor gegeten had. Inmiddels bij les 20 van Evy's Start to Run, weet ik ongeveer wat voor mij wel werkt en wat niet. Hieronder zal ik dit met jullie delen. Aangezien ik nog niet zo ver loop, maakt het nog niet zo heel veel uit wat ik van tevoren eet, maar toch is het goed om te weten wat je lichaam nodig heeft en hoe je meer uit je lijf kunt halen door slim gekozen voedsel.

Voor je run
Ongeveer een uur voordat ik aan mijn run ga beginnen drink ik een paar glazen water of een flinke sloot thee. Dit heb ik weleens korter van tevoren gedaan, met het idee dat ik dan goed gehydrateerd zou zijn, maar toen begon mijn buik te klotsen en duurde de minuten die ik uit moest lopen van Evy voor mijn gevoel wel tien keer zo lang. Vlak voordat je vertrekt water drinken raad ik daarom niet aan, doe dit wat eerder zodat het water kan worden opgenomen door je lichaam en niet als een klotsend zwembad allemaal in je buik zit.

Ontdek wat werkt voor jou
Qua voeding heb ik ook ontdekt wat the trick is bij mij. Ik loop meestal 's avonds laat rond 11 uur, vooral nu het zo heet is vind ik het eerlijk rond deze tijd mijn rondje te doen en zo alle sores van de dag achter me te laten. Bij het avondeten houd ik hier al rekening mee, ik zorg dat ik goed eet en schep als het er nog bij past een keer extra op, zo heb ik een goede bodem voor mijn run. Een half uur voor ik wegga eet ik nog iets, vaak is dit een banaan maar het kan ook een plakje ontbijtkoek zijn. Voor mijn gevoel geeft dit mij net nog die extra boost die ik zeker kan gebruiken. 


Wat werkt en wat niet is echter voor iedereen anders, ontdek wat jij lekker vindt lopen en waar je energie van krijgt.

Na je run
Ook na je rondje is het belangrijk om wat te eten en te drinken. Tijdens het hardlopen heb je ongetwijfeld gezweet wat er voor zorgt dat je waterpeil is verlaagd. Het is zaak om dit weer aan te vullen om hoofdpijn en dehydratatie te voorkomen. Drink daarom een paar glazen water na je run en je vocht is weer aangevuld. Om je spieren goed te laten herstellen is het goed om eiwitten te eten, eet bijvoorbeeld een gekookt eitje na je run of kies voor vis of vlees, dit is ook rijk aan eiwitten. Zuivel is ook eiwitrijk en daarom ook een goede keuze. Liever een niet dierlijk product? Kies dan voor bonen en peulvruchten. Ook koolhydraten heb je nodig na een run om te herstellen, kies daarom als je een boterham eet voor zoet beleg of eet een banaan!

Deze tips zijn geschikt als je tussen de vijf en tien kilometer loopt, loop je verder dan is het verstandig om ook wat mee te nemen, daarover later (als ik op dat niveau ben ;-)) meer. Natuurlijk geldt hier: zoveel mensen, zoveel wensen. Voor iedereen werkt een andere manier het beste, experimenteer en ontdek wat bij jou past en waar jij het beste op loopt. Haal met behulp van de juiste voeding het beste uit jezelf! 


Volg mijn blog met bloglovin



Een reactie posten

Follow on Bloglovin
Mogelijk gemaakt door Blogger.