TAG: Run Baby Run!


Yeah, een hardlooptag! Omdat ik nog niet zo lang aan het bloggen ben en dit een leuke manier is om mij beter te leren kennen, vul ik hier de hardlooptag Run Baby Run! in. Doordat ik nog een echte newbie ben op het gebied van running, moet ik het antwoord op een aantal vragen schuldig blijven, maar niet getreurd: daardoor heb ik een goede reden om de tag over een half jaar nog eens in te vullen!

Wanneer ben je begonnen met hardlopen?

Ik ben zo'n twee maanden geleden begonnen met hardlopen. Voordat ik uiteindelijk de stap heb gezet om te gaan lopen, had ik mijn hardloopschoenen en een goede sportbh al een tijdje in huis. Steeds bedacht ik weer een excuus om toch maar niet te gaan en het nog een dagje uit te stellen, dit heb ik ongeveer een half jaar volgehouden. Uiteindelijk ben ik dan toch, met de mp3's van Evy van start gegaan. In het begin vond ik het behoorlijk zwaar, maar het ging steeds makkelijker, waardoor ik er ook steeds meer van ging genieten.

Waarom ben je (in eerste instantie) gaan hardlopen?
Ik ben gaan hardlopen omdat ik graag wat aan mijn conditie wilde doen. Voordat ik begon met hardlopen sportte ik niet. Als iemand anders dit wel deed en een ijzersterkte conditie had, keek ik hier altijd met veel bewondering naar maar ook met een gevoel van 'dat haal ik toch nooit'. Toen ik begon te rennen met Evy en zag dat ik mijzelf keer op keer verbeterde, begon ik steeds meer te geloven in mijn eigen kunnen. Nu ben ik er van overtuigd dat iedereen die wil hardlopen dat ook kan, als je er maar echt voor gaat en niet opgeeft. Lees hier een blog die ik daarover heb geschreven.

Ben je altijd een hardloper geweest, of stond hardlopen voor jou gelijk aan steken in je zij?
Sterker nog: ik ben NOOIT een hardloper geweest. Na honderd meter rennen was ik altijd al moe, en ik had nooit gedacht dat ik een half uur achter elkaar zou kunnen rennen. Sport heb ik altijd een beetje gemeden, en als ik het deed liep ik de kantjes eraf. Als ik nu hardloop ben ik echter tot op het bot gemotiveerd om het beste uit mezelf te halen en mijn prestaties keer op keer te verbeteren.

Loop je het liefste alleen of samen?
Tot nu toe heb ik altijd alleen (met Evy haha!) gelopen. Het leek me prettig om in mijn eentje te beginnen omdat ik dan zelf mijn tempo kan bepalen en met niemand rekening hoef te houden. Nu ik iets verder ben kan ik mij ook voorstellen dat het leuk is om samen een stukje te lopen, hierdoor kun je elkaar motiveren en bovendien is het natuurlijk gezellig!

Wat is je favoriete hardloopschoen?
Momenteel loop ik op de Saucony progrid ride 5. Ik ben verliefd op mijn schoenen en ben erg blij met ze, ze lopen fijn, hebben een goede demping en brengen me op de mooiste plekjes. Natuurlijk heb ik al heel wat schoenen op mijn lijstje staan die ik graag aan zou schaffen, eerst maar even sparen...

Waar loop je normaal gesproken?
Toen ik net begon met Evy bleef ik dicht bij huis en liep ik een klein rondje van zo'n 400 meter om het huis heen. Acht minuten hetzelfde rondje lopen is echter wat lang, daarom besloot ik naarmate ik verder kwam met de lessen mijn rondje uit te breiden. Nu loop ik waar mijn voeten me brengen. Vooraf stippel ik geen route uit maar ik neem de paden die me roepen. Ik vind het heerlijk om zo onvoorbereid de wereld te ontdekken op mijn running shoes.

Wat is het gaafste rondje dat je ooit gelopen hebt (afgezien van wedstrijden)?
Dat is denk ik de eerste keer dat ik afweek van mijn minirondje van 400 meter. Ik besefte toen pas echt hoe ver mijn hardloopschoenen me kunnen brengen en wat een leuke rondjes je kunt maken. De mogelijkheden zijn eindeloos en een wisselende omgeving is iets dat heel erg motiveert, zoveel leuker dan een saaie sportschool!

Wat is het grootste drama dat je onderweg hebt meegemaakt?
Echt grote drama's heb ik nog niet meegemaakt. Wel heb ik af en toe mijn dag niet, dan krijg ik steken in mijn zij die maar niet overgaan. Meestal ga ik dan een stukje wat langzamer lopen, dan trekt het langzaam weg maar als ik mijn tempo dan weer verhoog komt het net zo hard weer terug. Erg vervelend, als je benen en je hoofd nog wel verder willen, maar je het gewoon niet trekt door die steken. Als iemand hier een oplossing voor weet, ik hoor het graag!

Heb je al wel eens een wedstrijd gelopen? Wat was je eerste wedstrijd?
Nog niet! Maar ik heb wel een run op de planning staan. Mijn eerste run is 20 september, dan doe ik mee aan de Damloop by night 4 Engelse mijl, oftwel: 6,4 kilometer. Hier ben ik hard voor aan het trainen en heb ik best al wel wat gezonde spanning voor ontwikkeld, ben zo benieuwd hoe ik het vind!

Als je al een wedstrijd hebt hardgelopen, wat is de mooiste wedstrijd die je ooit gelopen hebt?
Not yet :)

Doe je naast hardlopen ook nog andere sporten om je hardlooptraining te ondersteunen?Naast hardlopen doe ik hier en daar wat krachtoefeningen, dit doe ik vooral om mijn hardloopprestaties te verhogen. Ik doe aan planken, squaten, touwtje springen en zo nu en dan wat yoga. Ik heb hier nog niet echt een routine in gevonden en ben nog volop aan het experimenteren.

Wie of wat is jouw grootste inspiratie op hardloopgebied?
Ik volg een aantal andere hardloopbloggers die een grote inspiratie voor mij vormen. Zo volg ik onder andere Workthates.nl en Eatrunlove.nl, dit zijn meiden die enthousiast bloggen over hun favoriete sport en mij motiveren en inspireren met hun vrolijke posts.

Wat is jouw top 5 powersongs?
Ik ben gek op oudjes en Disney songs!
Junior Senior - Move your feet
Frozen - Let it go
Black Eyed Peas - Let's get it started
The Killers - Somebody told me
Three Doors Down - Kryptonite

Wat is de langste afstand die je ooit gelopen hebt?
Haha, dit antwoord is hopelijk anders als ik deze tag over een half jaar nog eens invul... 5 kilometer.

Wat is jouw grootste doel op hardloopgebied?
Mijn doel is om vooral te blijven genieten van het lopen! Ik geniet intens van mijn runs. Genieten gaat voor mij ook gepaard met het verbeteren van mezelf, daarom hoop ik ook dat mijn afstanden langer worden en dat mijn tempo omhoog gaat.

Zoo dat was 'm! Ondanks dat ik nog niet zo lang hardloop was de tag toch erg leuk om in te vullen! Ik hoop dat jullie mij hierdoor wat beter hebben leren kennen. Heb je toch nog vragen? Stel ze gerust!

Met dank aan Annemerel.com voor de tag.

Een reactie posten

Follow on Bloglovin
Mogelijk gemaakt door Blogger.