Hardloopschoenen en het milieu



Op iedere blog of website over beginnen met hardlopen wordt erop gehamerd: koop goede hardloopschoenen voor je gaat beginnen met lopen. De demping die deze schoen je geeft heb je nodig om blessurevrij te lopen. Je lichaam krijgt als je hardloopt bij iedere stap een klap met moet het drievoudige van je lichaamsgewicht opvangen, schoenen met een goede demping zorgen dat je lichaam dit beter aan kan.

Gek op hardloopschoenen
Ook ik loop op goede hardloopschoenen, mijn Saucony's zijn zeer geliefd en ik zou niet weten wat ik zonder hardloopschoenen moest beginnen. Momenteel heb ik slechts één paar, omdat ik nog maar net ben begonnen. Wel zit ik zo nu en dan kwijlend achter de computer de nieuwste modellen van Nike en Asics te bekijken, wat zou ik graag nog een extra paar kopen om op te trainen. Of een speciaal wedstrijdpaar van extra licht materiaal.

Hardloopschoen CO2 bom
Vandaag las ik een artikel op Oneworld.nl waar ik nogal van schrok. Hardloopschoenen blijken echte CO2 bommen. Hardlopen kan nog zo klimaatneutraal zijn, maar de dure hardloopschoen doet dit allemaal te niet. De productie van een enkele hardloopschoen zorgt er voor dat er zo'n 13 liter CO2 vrijkomt, dit is ontzettend veel! Ter vergelijking: wanneer je een lamp van 100 Watt een week lang laat branden verbruik je hetzelfde. Opvallend is dat het grootste deel van deze uitstoot bij het produceren van de schoen zelf plaatsvindt en niet bij het produceren van de grondstoffen die nodig zijn. De gemiddelde hardloopschoen bestaat uit 26 verschillende materialen en er zijn 350 verschillende handelingen nodig om de schoen in elkaar te zetten.

Dat zijn cijfers die er niet om liegen!
Ik vind de wereld om mij heen belangrijk en wil de schade die ik het milieu toebreng zoveel mogelijk beperken. Maar daarnaast wil ik mijn sport kunnen uitoefenen en blessures voorkomen door op goede schoenen te lopen. Wel zal ik niet extra hardloopschoenen voor de lol gaan kopen nu ik dit weet, vijf verschillende paren hardloopschoenen in de kast vind ik teveel van het goede, je hebt tenslotte maar een stel voeten!

Wat vind jij hiervan? Hoeveel paar hardloopschoenen heb jij? Zet dit je aan het denken wat betreft je collectie hardloopschoenen?

Klik hier om het artikel op Oneworld.nl te lezen.

Heb jij hardloopschoenen die je zelf niet meer draagt, maar die nog best een ronde mee kunnen? Stuur ze naar Afrika! Lees daar hier meer over.




Volg mijn blog met bloglovin

Een reactie posten

Follow on Bloglovin
Mogelijk gemaakt door Blogger.