Hardloopgear: waar kun je niet zonder?

Ik loop nu een paar maanden hard en geniet hier intens van! Hardlopen is een laagdrempelige sport, je hoeft er geen abonnement voor af te sluiten en je kunt het doen wanneer je wilt. Als je wat serieuzer gaat lopen en je zeker weet dat je ermee door wilt gaan. Dan is er wat gear waar je eigenlijk niet zonder kunt. Lees hieronder wat mijn absolute must haves zijn en doe er je voordeel mee! Lees ook wat je niet per se nodig hebt, maar wat het hardlopen wel een stuk leuker en gemakkelijker maakt!

Running shoes
Het enige wat je sowieso nodig hebt, zijn goede hardloopschoenen. Ga niet op je vertrapte All Stars beginnen met hardlopen, maar kies direct voor een schoen die voor hardlopen gemaakt is. Hierop loop je een stuk makkelijk, wat je motiveert. Ook heb je de demping die deze schoen je geeft echt nodig, dit voorkomt blessures.

Sportbh
Ook een sportbh is essentieel, ook als je in eerste instantie denkt van 'nou, ik heb toch niet zoveel', zul je merken dat het prettiger loopt. In het begin was ik er ook niet zo van overtuigd, maar toen ik mijn sportbh een keer vergat en met een normale bh aan van start ging, wist ik niet hoe snel ik weer terug moest om deze om te wisselen. De steun van een sportbh is prettig, daarnaast zorgt het ervoor dat je borsten ook op lange termijn stevig blijven, iets waar we allemaal blij van worden toch? Bekijk voor sportbh's met gave prints de nieuwe sportcollectie van H&M.

Een lampje
Loop je 's avonds laat of 's morgens vroeg je rondje, als het nog donker is of schemert? Zorg er dan voor dat je goed zichtbaar bent en breng je veiligheid niet in gevaar. Automobilisten en andere weggebruikers zijn vaak ingesteld op fietsers en wandelaars, maar hardlopers zijn een stukje zeldzamer waardoor ze nog weleens over het hoofd worden gezien.

Naast deze drie dingen die echt essentieel zijn, is er nog veel meer dat je kan helpen bij een geslaagde run. Lees daar hieronder meer over.

Fijne hardloopkleding
Kies voor hardloopkleding die lekker zit en niet schuurt. Een strakke tight zit een stuk beter dan een joggingbroek, net als een shirtje van een dri fit stof. Deze voert vocht snel af, dit loopt een stuk lekkerder dan een shirt van katoen dat na tien minuten al nat is van je zweet. Denk ook aan je sokken, het effect van goede hardloopschoenen kan teniet worden gedaan door te dunne sokken te dragen, overweeg om voor hardloopsokken te kiezen. 


Zorg dat je een setje kleding hebt voor mooi weer, maar ook dat je kleding hebt die warm genoeg is als het kouder wordt. Oh, en vergeet ook je onderbroek niet! Een katoenen onderbroek werkt niet in je voordeel, en zorg vooral voor een slip die lekker zit tijdens je rung! Kijk hier voor een blogpost over fijne budget hardloopkleding.

Een sporthorloge
Veel hardlopers, ook de echte hobbyisten, vinden het fijn om een sportcomputer bij zich te hebben. Zo kunnen ze zien hoe hard ze lopen, hoe ver ze lopen en sommigen lopen zelfs met een hartslag meter. Ik zelf gebruik een app, hierop kan ik na afloop mijn rondje zien, en zie ik hoe hard ik op bepaalde stukken. Pas als je weet hoe je loopt kun je doelgericht verbeteren!

Een sportarmband
Ik hou mijn telefoon altijd vast in mijn hand, maar ben al wel aan het rondkijken voor een sportarmband. Omdat ik nog niet zo ver loop, vind ik het nog niet storend om mijn telefoon vast te houden. Toch wil ik voor langere afstanden alvast een sportarmband en ook voor mijn eerste run eind september lijkt dit me prettig.

Naarmate je vaker loopt en je zeker weet dat je door wilt gaan, kun je meer geld in running gear gaan steken en mooie spulletjes aanschaffen.

Ben je het eens met mijn must haves? Wat was de eerste hardloopgear die jij kocht? 


Een reactie posten

Follow on Bloglovin
Mogelijk gemaakt door Blogger.