Hardlopen niks voor jou?















Dat dacht ik ook altijd! Ik had zeer veel bewondering voor mensen die voor hun lol een rondje gingen hardlopen en dacht dat ik dat nooit van mijn leven zou doen. Als ik 100 meter rende was ik al buiten adem en ik kon me niet voorstellen dat ik ooit vijf kilometer achter elkaar zou kunnen rennen. Toch doe ik dat nu en ik geniet er heel erg van. Zie jij jezelf ook niet hardlopen, maar wil je het wel graag proberen? Lees hieronder hoe je het beste van start kunt gaan.

Zorg voor goede schoenen
Iets wat heel belangrijk is bij hardlopen zijn schoenen met een goede demping. Wat je verder aan hebt maakt niet zoveel uit, maar als je op verkeerde schoenen loopt heb je een grote kans op blessures. Natuurlijk wil je als je net begint niet teveel geld uitgeven, omdat je nog niet weet of je ermee doorgaat. Je hoeft niet per se schoenen te laten aanmeten bij een hardloopwinkel, maar kies in ieder geval voor schoenen die voor hardlopen zijn gemaakt. Op het moment dat je zeker weet dat je er ermee door wilt gaan is het verstandig om naar een hardloopwinkel te gaan en je goed te laten adviseren bij je aankoop.

Ontdek wat voor jou werkt
Als je net begint weet je nog niet wat jij prettig vindt, dit moet je gaandeweg uitvinden. Ga een keer zonder muziek lopen en een keer met, en ontdek wat jij prettig vindt. Doe hetzelfde met een korte broek en een lange broek (hoewel dit natuurlijk ook weersafhankelijk is). Vind ook op deze manier uit hoe jij je haar het liefste draagt als je aan het hardlopen bent, en voor je het weet ben je erachter wat voor jou het beste werkt.

Loop met een schema
Wanneer je je conditie nog moet opbouwen is het fijn om met een schema te lopen, je overtraint jezelf dan niet maar verlegt toch elke keer weer je grenzen. Lees meer over beginnen met hardlopen met een schema  in deze blogpost: Beginnen met hardlopen: start met een schema! en hier vind je tips als je met het schema van Evy start: Tips voor hardlopen met Evy's Start to Run.


Laat je verleiden door het hardloopvirus en probeer het eens een week. Pas dan kun je echt concluderen dat hardlopen niks voor jou is, maar misschien is het toch geschikt voor je en krijg je de smaak te pakken!




Volg mijn blog met bloglovin

Een reactie posten

Follow on Bloglovin
Mogelijk gemaakt door Blogger.