Ik kan écht niet meer! Tips om vol te houden

Pfff... loop je te puffen en te zweten, maar moet je volgens je schema nog heel wat minuten of kilometers lopen? Het overkomt de besten! Maar alleen de besten weten hoe ze hiermee om moeten gaan om tóch hun rondje uit te lopen. Loop je hier zelf ook weleens tegenaan? Lees hieronder mijn ervaringen en tips op dit gebied. 

Oh, wat ken ik dit gevoel goed! Ik ren, zoals je waarschijnlijk al wel weet, met Evy's Start to Run lessen. Toen ik net begon vond ik twee minuten achter elkaar hardlopen al ontzettend zwaar en had ik het gevoel dat er maar geen einde aan kwam. Vervolgens had ik dit met drie minuten, vijf minuten en zeven minuten ook. En nog heb ik het weleens, ook bij kortere afstanden, soms heb je gewoon je dag niet. Ik heb drie tips die je helpen als je je helemaal uitgeput voelt tijdens je run en het gevoel hebt dat je moet stoppen.

Tip 1: alles gaat voorbij. Bedenk, tijdens het lopen van die zware meters waarin je het gevoel hebt dat je écht niet meer kunt, dat alles voorbij gaat. Ook deze minuten en ook deze kilometers. Bedenk hoe heerlijk je straks onder de douche staat of in de zon ligt te chillen. En bedenk ook hoeveel lekkerder je dat doet met deze topprestatie in je achterhoofd.

Tip 2: je doelen halen motiveert. Heb je vorige keer niet zo lekker gelopen en ben je halverwege gestopt? Waarschijnlijk vind je het de keer daarop dan extra moeilijk om motivatie te vinden om je hardloopschoenen aan te trekken en van start te gaan. Dit is tenminste iets wat ik bij mezelf wel merk. Daar denk ik dan ook aan als ik het zwaar heb, omdat ik wil blijven hardlopen en niet opgeven wil, ga ik bij deze gedachte dan maar weer door, ook al voelen m'n benen als bakstenen.

Tip 3: zoek inspiratie! Gaat het even niet? Zet je muziek wat harder of zoek een nummer met een stevige beat en een aanmoedigende tekst. Verlies jezelf in de muziek en voor je het weet heb je je doel behaald. Wat ik zelf altijd doe en heel goed werkt: stel je zelf voor dat je aan een race mee doet en dat je familie en vrienden langs de kant staan om je aan te moedigen. Als vanzelf komt er een glimlach op je gezicht, zwaai in gedachten even naar ze, en wedden dat jij er weer tegenaan kunt?

Lukt het toch niet en heb je het gevoel dat je echt moet moet moet stoppen? Probeer dan in ieder geval niet stil te staan maar wandel in een rustig tempo door, laat je hartslag wat zakken en probeer of je je rondje daarna op een rustiger tempo alsnog uit kunt lopen. Iedereen heeft weleens zijn dag niet, volgende keer beter!




Een reactie posten

Follow on Bloglovin
Mogelijk gemaakt door Blogger.