Hoe kies jij je hardlooproute?

Denk je weleens bewust na over je hardlooproutes? Loop je altijd hetzelfde rondje? Pas je je rondje aan aan de omstandigheden? Of ben je iemand die gewoon gaat lopen wel ziet waar je voeten je brengen? Lees hier meer over verschillende manieren om je hardlooproutes te kiezen en hoe deze je plezier in het hardlopen kunnen behouden en verhogen.

Steeds hetzelfde rondje
Toen ik begon met hardlopen met Start to Run van Evy, liep ik steeds hetzelfde rondje van 400 meter, dit vond ik toen erg prettig. Doordat ik na een tijdje ongeveer wist hoe lang ik over een rondje deed kon ik zo inschatten of ik snel of langzaam liep. Ook kon ik het rondje dromen waardoor ik er niet bij na hoefde te denken en mij volledig kon concentreren op het hardlopen zelf. Als beginner ervoer ik dit als erg prettig. Probeer of dit voor jou ook werkt, en beloon jezelf met een ander rondje wanneer je lessen goed gaan.

Niet plannen
Wat verfrissend kan werken is gewoon van huis weggaan en wel zien waar je uitkomt. Vooral als je nogal een planner bent en normaal gesproken alles van tevoren wilt weten kan dit erg prettig zijn. Denk niet teveel, sla dan eens links af en dan weer eens rechts en zie maar waar je uitkomt. Als je dit doet, neem dan wel je telefoon mee met navigatie, zo kun je altijd checken waar je bent en in geval van nood de kortste weg naar huis berekenen.

Kies voor iets anders!
Verandering van je route doet lopen! Kies ervoor om eens naar het strand te rijden en loop een stuk langs de vloedlijn en doe daarna een heuveltraining in de duinen. Of ga voor een bosrijke omgeving en loop heerlijk over bospaadjes en over uitgestrekt heidevelden. Je kunt ook eerst eens het internet op gaan en een leuke route uitzoeken, denk bijvoorbeeld aan een klompenroute of daag jezelf uit door een ruiterpad te gaan lopen.

Veiligheid
Denk als je gaat hardlopen wel altijd aan je veiligheid. Is het al donker buiten? Kies er dan niet voor om op een afgelegen en onverlichte plek te gaan hardlopen maar ga ergens hardlopen waar huizen staan en lantaarnpalen branden. Zorg er daarnaast voor dat je een lampje bij je draagt zodat je zichtbaar bent en heb altijd een telefoon op zoek. Mocht er iets gebeuren, dan is het belangrijk dat je altijd iemand kunt bereiken.

Hoe kies jij je hardlooprondje uit voor je de deur uit gaat? En hoe nauw neem jij het met veiligheid?

Een reactie posten

Follow on Bloglovin
Mogelijk gemaakt door Blogger.